Ahogy korábban már mi hírt adtunk, új vasútvonal épül Rákoshegy határában, amely a Ferihegyi repülőtér jobb elérését szolgálja. Vitathatatlan, hogy a jövő a multimodális közlekedésé és a közlekedési módok jobb összehangolásáé, amely a kényelmes átszállások, módváltások is hozzájárulnak az utazási élmények növeléséhez (vagy a negatív hatások csökkentéséhez). Ennek is köszönhető, hogy az Európai Unió 2050-ig szóló közlekedéspolitikájával összhangban igyekszik a magyar kormány is a hosszútávú közlekedési módon, a repülést a rövid és középtávú közösségi közlekedési móddal, a vasúttal összekötni, így akár hamarosan Békéscsabáról, Szegedről, Nyíregyházáról, de még Kolozsvárról, Temesvárról és Nagyváradról is elérhető lesz a szomszédunkban található folyamatosan növekvő forgalmú Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér.
Az új vasútvonal, mint jelentős környezeti hatással rendelkező infrastrukturális beavatkozás a hatályos jogszabályok alapján környezeti hatásvizsgálat köteles. Ennek eredménye a környezeti hatástanulmány (KHT), amely a kialakítandó nyomvonal mentén vizsgálja a vasútvonal vélt jövőbeli hatását a környezetére.
A környezeti hatásvizsgálati eljárás fontos része a társadalmasítás, amelynek keretében a társadalom szereplői elmondhatják véleményüket a vizsgálat eredményeiről, javaslatot tehetnek a dokumentumhoz, akár kifogásaikat elmondhatják azzal kapcsolatban.
A repülőtéri gyorsvasúttal kapcsolatosan közmeghallgatás 2017. augusztus 22-én, kedden 14 órától lesz a XVIII. kerületi Kondor Béla Közösségi Házban (1181 Budapest, Kondor Béla sétány 8.). Ahogyan számos más nagyhorderejű beruházás kapcsán is láthattuk, a kötelező a közmeghallgatások időpont kiválasztása nem kezdvez a lakossági részvételnek, ezért érdemes írásban is feltenni a kérdéseket, lásd később.
Merre is megy majd a vasútvonal?
A 100a jelzésű vasútvonalból fog kiágazni a vasútvonal. Kőbánya-Kispestről indul és Monoron csatlakozik újra a 100a jelzésű vonalhoz. A 100a vasútvonalat föld alatti átvezetéssel hagyja el a Kőhíd környékén, majd a csomópontot követően a felszínen folytatja az útját a Csévéző utca keleti oldalán az erdőben. A Csévéző és a Bélatelepi úttal szinte teljesen végig párhuzamosan halad a XVIII. kerületben. (Igen, a XVIII. kerületben, mivel a Bélatelepi út déli oldala már a XVIII. kerülethez tartozik.)
A XVII. kerületet csak 3 ingatlanon keresztül érinti a beruházás, de a Homoki-szőlők (A térképen hibásan tüntették fel) kisrészben legálisan lakott területén levő lakosságot zajvédő fal híján biztosan további többletzajterhelés fogja érni. Ezen túl a vasúti nyomvonal kiépítése és zavartalan fenntartása miatt hosszú és széles szakaszon kell majd kivágni a főleg akác- és tölgyfákat, amelyek a reptér mellett pufferzónaként is funkcionálnak, valamint továbbaprózódik és szűkül Pest legnagyobb erdős területe, amely élőhelyként szolgál a zárványban megmaradó élővilágnak.
A tanulmány számos részletre, környezeti terhelésre kitér és azokra megoldási javaslatot tesz.
Kérünk mindenkit, hogy ötleteiket, javaslataikat, az anyaggal kapcsolatos aggályaikat, fontos természeti értékeket (pl. élőhelyek, fajok) a nyomvonal mentén vagy juttassák el a ZÖLD XVII Egyesület részére keddig és mi összegyűjtve azokat továbbíthassukk a Zöldhatóság részére vagy egyénileg keressék meg az ügyintézőt a Zöldhatóságnál és ott tegyék meg javaslataikat.
A KHT letölthető közvetlenül erről a linkről vagy a Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztályának oldaláról.